Jednym z najistotniejszych procesów które mają wpływ na efekt końcowy pełnego Auto Detailingu jest polerowanie. Ten zabieg daje najbardziej spektakularne efekty wizualne, jednak jest też jednym z najbardziej złożonych oraz wymagających procesów. Poszczególne etapy oraz ich kolejność nie jest przypadkowa. Zaczynając polerowanie należy dobrać odpowiednie narzędzia oraz pasty i pady polerskie w zależności od stanu lakieru i efektu jaki chcemy osiągnąć.
Niezależnie od zakładanych efektów pierwszym etapem musi być mycie Detailingowe oraz dekontaminacja powierzchni. Dekontaminacja zarówno chemiczna, czyli ta przy użyciu dedykowanej chemii APP F Rust, oraz ta mechaniczna przy użyciu dedykowanych produktów np. glinka APP CLAY BAR lub APP Clay Mitt (rękawica z polimerową powierzchnią).
W polerowaniu karoserii pojazdów Istnieje możliwość kombinacji padów oraz past, jednak nie jest ona dowolna i nieograniczona. Pasty tnące – Cutting APP Q801 do wycinania głębokich zarysowań. Pasty do usuwania mniejszych zarysowań- Polish APP Q802, oraz Finish APP P1500 lub P3000 do podbicia głębi koloru oraz usunięcia hologramów. Pady polerskie dzielą się analogicznie jak pasty- Cutting Q804 Polish Q805 oraz Finish APP GP 150 PR czarna. Mogą być to futra, gąbki oraz mikrofibry np. APP Q809 i Q810 Chcąc zmniejszyć intensywność polerowania można użyć np. pasty Cutting wraz z padem Polish. Jednak połączenie pasty Cutting z padem Finish będzie skutkowało tylko uszkodzeniem padu polerskiego bez efektu polerowania.
Kolejnym czynnikiem który ma wpływ na efektywność polerowania będzie wybór maszyny polerskiej. Maszyny stosowane do polerowania to maszyna rotacyjna oraz maszyna DA czyli Dual Action. W maszynie rotacyjnej Ntools RP 150E PRO mamy tylko ruch obrotowy z możliwością regulacji prędkości obrotowej w zakresie od 500 do 3000 obrotów na minutę. Praca maszyną rotacyjną jest efektywniejsza w usuwaniu głębszych zarysowań jednak zwiększa ryzyko uszkodzenia lakieru oraz powstawania hologramów. Podczas polerowania maszyną rotacyjną lakier doprowadzany jest do wyższych temperatur co może skutkować zamykaniem pasty w porach lakieru. W wyższej temperaturze pory lakieru się otwierają, wnika w nie pasta. Po ostygnięciu pory zamykają się uniemożliwiając wymycie z nich pasty.
Podczas polerowania (np. maszyną Big Foot LHR 15) ryzyko uszkodzenia lakieru jest dużo mniejsza, zwłaszcza dla początkujących.
Zanim przystąpimy do polerowania należy wykonać dokładną inspekcję lakieru używając Ntools Colour Check 4500. Ta czynność ułatwi identyfikacje uszkodzeń oraz zakres prac.
Kolejnym etapem będzie dobór odpowiedniej kombinacji maszyny, past oraz padów. Należy wykonać próbę na lakierze zaczynając od kombinacji najmniej agresywnej np. maszyna Rupes Big Foot LHR 15 gąbka Q804 oraz pasta Q802 lub P3000. Kiedy takie połączenie jest za słabe należy użyć gąbki Q804 oraz pasty Q801, jednak przy użyciu tego połączenia konieczne będzie wykonanie kolejnego etapu i kombinacji gabki Q805 i pasty P3000. Pozwoli to usunąć mniejsze zarysowania oraz hologramy. Takie połączenie sprawdzi się przy świeżych i miękkich lakierach.
W przypadku pełnej korekty lakieru na starszych twardych lakierach należy użyć mocniejszych kombinacji np. maszyna Ntools RP 150 E Pro, pasty Q 801 oraz APP Wool 1 Step Fast Cut & FINISH.
Kolejnym etapem będzie wykończenie lakieru przy użyciu polerki Big Foot LHR 15 oraz gąbki Q804 oraz pasty Q802 oraz P1500/P3000.
Po zakończeniu polerowania należy usunąć pozostałości pasty przy użyciu Finish Test Spray umożliwi to dokładnie ocenić stan wypolerowanej powierzchni.
Na koniec należy zabezpieczyć lakier powłoką APP Nano Guard Car Body lub woskiem twardym APP Q803.