Uszkodzenia drzwi należą do stosunkowo najczęstszych uszkodzeń, jakie występują podczas korzystania z samochodu. Na szczęście nie są z reguły wynikiem ciężkich wypadków, a powstają najczęściej nieco przypadkowo, można powiedzieć - przez nieuwagę.
Przyczyna - jaka by nie była - nie uchroni jednak przed koniecznością naprawy, gdyż oprócz defektu wizualnego, mogą się przyczynić np. do postępującej korozji blachy, a tym samym z czasem narazić docelowo na większe koszty prac blacharsko-lakierniczych.
W dalszej części poradnika dowiesz się, jak przebiega poprawny proces naprawy obitego rantu, na co zwórić uwagę podczas wykonywanych prac, a także zapoznasz się z materiałami i narzędziami, jakie rekomendujemy użyć, aby końcowy rezultat remontu był wysokiej jakości
Auto musi być czyste - to podstawa dalszych prac, jeśli nie jest, należy je umyć i wysuszyć, odmuchując okolice naprawy.
Jeśli uszkodzone miejsce wymaga odtłuszczenia, możemy do tego celu użyć zmywacza APP 900 lub APP WB 910, oczyszczając jednoczeście powierzchnię z wykorzystaniem czyściwa APP Standard CT.
Uszkodzeń powierzchni na rancie możemy pozbyć się poprzez ręczne, delikatne ich rozszlifowanie "na mokro" używając do tego celu papieru APP P800 nawiniętego na kostkę.
Po zakończonej pracy - podobnie jak uprzednio - przemywamy naprawiany obszar zywaczem APP WB910 i osuszamy czyściwem APP WB910.
Przygotowanie do czynności naniesienia podkładu należy rozpocząć od oklejenia okolic obszaru naprawy taśmą (np. APP Standard 60) i papierem (np. APP P Mask Standard)
Naniesioną warstwę podkłądu (polecamy APP Haftgrund Spray lub APP Smart Primer Spray) osuszamy promiennikiem, po czym przechodzimy do szlifiwania podkładu i powierzchni pod lakier. Pamiętajmy o tym, że do szlifowania należy używać papieru wodoodporneto APP P1500 (na mokro, z małą ilością wody) szlifując ręcznie, bez kostki. Przy wykonywaniu samej czynności wymagane jest zachowanie szczególnej ostrożności, aby nie doprowadzić do przetarcia podkładu.
Pozostałości po szlifowaniu (takie jak nadmiar wody, czy zanieczyszczenia) usuwamy gąkbą (np. APP GCX) i szpachelką gumową (APP S Gum).
W razie potrzeby uzupełniamy maskowanie poprzez ponowne oklejenie obszaru naprawy (w miejscach gdzie powstały ubytki taśmy).
Kolejnym krokiem jest ostateczne przygotowanie powierzchni pod lakier, obejmujące:
Proces lakierowania rozpoczynamy od rozpylenia bazy z pojemnika ciśnieniowego APP Pre Fill Gas Spray. Istotne jest posiadanie doświadczenia w zakresie oceny pożądanej ilości nanoszonych warstw bazy aby umożliwić równomierne pokrycie kolorem całego naprawianego obszaru.
W kolejnej fazie nakładamy lakier bezbarwny wg schematu: najpierw jedna warstwa, po 2–3 minutach, druga pełna warstwa. Na granicy pomiędzy starym a nowym lakierem nanosimy APP Loser Spray.
Czas suszenia zależy od warunków pracy oraz od grubości nałożonej warstwy - nie ma tutaj uniwersalnej rady, dlatego też należy obserwować naprawianą powierzchnię i uwzględnić warunki otoczenia.
Po wyschnięciu lakieru, przystępujemy do rozklejenia maskowania i usuwania resztek po procesie naprawy tj. odkurzu, kleju z taśmy maskującej itp..
Newralgicznym miejscem, o które należy szczególnie zadbać, jest oczywiście styk nowego i starego lakieru. To w tym bowiem miejscu najłatwiej dokonać oceny jakości wykonanej pracy. Wspomniane miejsce obrabiamy ręcznie (w procesie "na mokro") za pomoca papieru (np. APP P2000) na kostce lub ewentualnie sprasowanym materiałem ściernym Carbon 2000.
Ostatnią czynnością jest polerowanie, do czego polecamy użyć pasty polerskiej APP Quartz Q802 czy APP P3000 Finish Gloss.