Na początek nieco wiedzy teoretycznej...
Wyróżniamy trzy podstawowe rodzaje wosków:
Bardzo ważną czynnością (jak przy większości procesów) jest przygotowanie powierzchni. W pierwszej kolejności nalży umyć auto oraz przeprowadzić dekontaminacje lakieru. Taki zabieg wpłynie pozytywnie na przyczepność powłoki oraz zwiększą żywotność produktu.
Przed wyborem wosku należy zaznajomić się z jego właściwościami. Jeżeli auto służy Tobie do codziennego użytkowania zwróć uwagę na jego wytrzymałość (okres trwałości powłoki). W przypadku użytkowania samochodu sporadycznie lub hobbystycznie poszukaj produktu, który zwiększa efekty wizualne.
Warto też dobrać budżet na zakup preparatu. Ceny tych produktów wahają się od kilkunastu zł do kilku tyś. zł. W dobie powłok ochronnych oraz foli PPF woski naturalne są dziś coraz rzadziej używane.
Przy doborze wosku istotny jest też rodzaj lakieru oraz jego kolor. Warto też zwrócić uwagę na sposób obróbki wosku oraz stopnia trudności ich aplikacji oraz docierania.
Najczęściej spotykamy woski o właściwościach hydrofobowych, te woski mają mniejsze właściwości samoczyszczące. Rzadziej spotyka się woski o właściwościach hydrofilicznych tzn. że mają skłonności do taflowania wody, te woski mają lepsze właściwości samoczyszczące.
Pomyśl, czy będziesz przeprowadzać korektę lakieru, czy jedynie mycie z dekontaminacją ( proces, polegający na usunięciu z powierzchni samochodu czarnych czy rdzawych kropek i przygotowaniem lakieru do jego zabezpieczenia. Są to różnego rodzaju osady powstałe z pyłu z klocków hamulcowych, asfaltu czy żywicy). Istnieją produkty, które mają właściwości wypełniające, pozwalające zamaskować pewne defekty, inne bardziej podbijają zarysowania warto o tym pamiętać przy doborze wosku do naszych oczekiwań.
Podczas nakładania wosku oraz dokonywania jego obróbki należy postępować zgodnie z zaleceniami producenta. Częstotliwość takich zabiegów nie powinna być większa niż 4 razy w ciągu roku.
Niewielką ilość wosku należy nakładać przy pomocy aplikatora, który najczęściej wykonany jest ze specjalnej gąbki. Nie należy nakładać zbyt dużej ilości ponieważ wtedy znacznie trudniej będzie nam pozbyć się smug i śladów. Warto podzielić pracę na etapy. Nakładaj wosk po kolei na poszczególne elementy karoserii: drzwi, maskę, klapę bagażnika. Skup się na jednym elemencie, a następnie przejdź do kolejnego. Po nałożeniu wosku należy odczekać kilka minut.
Kolejnym etapem będzie dokładne polerowanie lakieru przy pomocy ściereczki z mikrowłókien. Wykonuj koliste ruchy wkładając w to nieco energii. Woskowanie potrafi być czynnością męczącą. Ale czego nie robi się dla pięknego wyglądu karoserii? Polerowanie należy kontynuować aż do uzyskania lustrzanego błysku. Jak sprawdzić czy zabieg został wykonany prawidłowo? Użyj dozownika z wodą i delikatnie spryskaj powierzchnię. Prawidłowo nałożony wosk "odpycha" cząsteczki wody, które powinny się ułożyć w charakterystyczne, kuliste kształty.
Wosk potrzebuje przynajmniej kilku godzin, aby uzyskać odpowiednie wiązanie z lakierem. Warto pozostawić auto w zaciemnionym miejscu. Przez najbliższą dobę samochodu nie należy myć, tym samym chronić go przed deszczem.
Wosku absolutnie nie należy nakładać w upalne i słoneczne dni. Auto należy ustawić w cieniu, tak aby lakier był chłodny w dotyku. Nałożenie wosku na rozgrzaną powierzchnię może mieć bardzo negatywne konsekwencje. Jeśli pogoda nie sprzyja takim zabiegom, poczekaj na dogodne warunki, albo je stwórz. Np. Wynajmij pomieszczenie typu garaż itp. Jeśli zdecydujesz się na aplikację wosku na zewnątrz sprawdź uprzednio prognozę pogody, by uniknąć przykrych niespodzianek.