SZUKAJ
filtruj
Ostatnia aktualizacja:
23. października 2021 r.
Zastosowanie produktów 1K, popularnych aerozoli do wykonania zaprawek punktowych

Zastosowanie produktów 1K, popularnych aerozoli do wykonania zaprawek punktowych

lakiernictwoSmart Repair

Niewielkie ubytki podwozia lub karoserii samochodu nie zawsze wymagają użycia preparatów chemoutrwardzalnych. Ze względu na niewielkie rozmiary szkody, ale również ze względu na wygodę, zasadne wydaje się skorzystanie np. z aerozoli. Dowiedz się dlatego polecamy w takich przpadkach użycie aerozoli 1K oraz jak je poprawnie używać?

Zastosowanie produktów 1K - czy warto używać?

Czy można stosować produkty 1K czyli popularne spraye podczas punktowych napraw podwozia lub dolnych części karoserii pojazdu, czyli tam gdzie najczęściej występują ślady korozji w wiekowych samochodach? Jest to częste zadawane pytanie na forach i innych tematycznych stronach.

Wielu użytkowników wiekowych pojazdów, chce we własnym zakresie dokonać takich napraw, aby przedłużyć żywotność swoich samochodów i poprawić efekt wizualny zewnętrznych elementów swoich aut. Jest jeszcze jedna kwestia używania pojemników typu spray, po pierwsze nie każdy posiada kompresor oraz specjalistyczne narzędzia lakiernicze (pistolety natryskowe), po drugie łatwość i wygoda zastosowania. Pamiętajcie jednak, że produkty 1K to półśrodek, że ich gęstość (wypełnienie) oraz zawartość składników antykorozyjnych lub izolacyjnych, jest zdecydowanie mniejsza w porównaniu do produktów 2K czyli chemoutwardzalnych. Do pojemników typy spray nabijane są różnego rodzaju specyfiki, od gruntów epoksydowych, gruntów reaktywnych, podkładów akrylowych, konserwacji do profili zamkniętych po baranki oraz lakiery nawierzchniowe (kolory bazowe oraz lakiery bezbarwne). W sklepach oferujących lakiery samochodowe możemy poprosić sprzedawcę o dorobienie oraz nabicie do pojemnika spray typowego koloru naszego auta z numeru lakieru lub tzw. palety RAL.

Aerozole 1K - sposób użycia

Jak prawidłowo wykonać taką punktową naprawę ognisk korozji? Oczywiście, jeżeli korozja nie przyczyniła się do ubytków w perforacji blachy, czyli nie ma dziur, których naprawę powinien wykonać blacharz. Pierwszym krokiem będzie ręczne lub mechaniczne usunięcie punktów korozji (widocznych bacharzyn na lakierze) ręczne – skrobak, szczotka druciana, papier ścierny o gradacji 120 – 180, mechaniczne – szlifierka elektryczna lub pneumatyczna np. Ntools PSK oraz małe dyski ścierne Ntools Fast LOCK DS. lub KS. Doskonałym narzędziem może też być zwykła wkrętarka akumulatorowa i zastosowanie szczotek drucianych Ntools Wire Brusch.

Po oczyszczeniu z rdzy i odmuchaniu z pyłu, miejsce naprawy odtłuszczamy zmywaczem APP W900. Przed zabezpieczeniem oczyszczonego miejsca z korozji sprayem epoksydowym lub reaktywnym, proponuję zastosowanie penetrującego preparatu antykorozyjnego APP R-STOP. Preparat można nanosić na powierzchnię przy użyciu pędzelka APP ZPW lub pistoletu natryskowego z małą dyszą 1,0 mm, max. 1,3 mm. Preparat R-STOP pozostawić do wyschnięcia na ok. 1-2h (w temperaturze 20°C) w przypadku użycia produktów 1K, natomiast na 12-24h, w przypadku zastosowania produktów 2K np. APP Grunt EP 3:1. Do zabezpieczenia (przeizolowania) preparatu R-STOP najlepszy byłby grunt epoksydowy 2K APP Grunt EP 3:1, możemy aplikować go również pędzelkiem. Zastosowanie produktów typu spray ułatwia i przyspiesza użycie oraz czasy schnięcia, lecz nie daje tak doskonałej przyczepności, izolacji i antykorozyjności jak produkty 2K (chemoutwardzalne). Wybór należy do Ciebie, zwłaszcza, że nie każdy dysponuje profesjonalnym sprzętem oraz wprawną ręką lakiernika z doświadczeniem.

Zatem jakich produktów używać? Na rynku jest duży wybór gruntów i podkładów w sprayu. Jednymi z lepszych do tego typu prac będzie grunt reaktywny APP Haftgrund Spray (kolor bordowy), APP Rally Haftgrund Spray (kolor szary) lub APP Grund Epoxy Spray (kolor jasno i ciemno szary). Wszystkie te grunty charakteryzują się bardzo dobrą przyczepnością do żelaza, stali, stali ocynkowanej oraz aluminium. Pamiętajcie jednak, że produkty 1K spray aplikujemy na naprawiany element cienkimi warstwami, lepiej nałożyć 2-3 cienkie warstwy z odpowiednim czasem odparowania rozcieńczalnika między warstwami, niż 1 warstwę grubą. Lakiery spray nie powinny być nakładane grubymi warstwami, ponieważ schną poprzez odparowanie rozcieńczalnika, a nie w procesie utwardzania chemicznego jak produkty 2K. Nałożenie zbyt grubej warstwy powoduje, iż stają się chłonne i absorbują dużo rozcieńczalnika z kolejnych warstw produktów nakładanych na wierzch. Może to skutkować odpadaniem (łuszczeniem) kolejnych warstw lakierów lub preparatów zabezpieczających. Jeżeli będzie zachodziła konieczność wyrównania powierzchni naprawianej szpachlą poliestrową, to nie możemy pod produkty poliestrowe stosować gruntu reaktywnego, czyli w tym przypadku APP Haftgrund Spray. Stosujemy wówczas grunty epoksydowe lub podkłady akrylowe, na które można nakładać produkty poliestrowe, czyli szpachle lub stosować żywicę poliestrową np. APP Reperatur Box (jest to zestaw naprawczy – żywica z utwardzaczem + tkanina).

W dalszym etapie naprawy, po nałożeniu i wysuszeniu gruntów lub podkładu akrylowego, na progi lub dolne części podwozia auta można zastosować preparaty ochronne APP U100 UBS Spray lub APP U200 UBS Spray. Są to preparaty, masy natryskowe w sprayu (potocznie nazywane barankami) wyprodukowane na bazie kauczuku syntetycznego, posiadające właściwości antykorozyjne oraz mechaniczne zabezpieczając spód naszego pojazdu przed uderzeniami kamieni i żwiru. Preparaty U100 i U200 mogą być pokrywane dowolnymi typami lakierów nawierzchniowych jednokomponentowych 1K oraz chemoutwardzalnych 2K. Z kolei elementy nadwozia (doły drzwi, nadkola błotników), na których znajduje się lakier nawierzchniowy solidowy lub metaliczny, polakierować powinniśmy lakierem zakupionym w specjalistycznym sklepie, gdzie sprzedawca dobierze odpowiedni kolor do nadwozia naszego auta, a następnie nabije nam ten lakier do butelki typu spray z odpowiednim aplikatorem tzw. dyszą, która może aplikować lakier wąskim lub szerokim strumieniem. Lakiery tego typu występują najczęściej jako lakiery bazowe, czyli po wyschnięciu i odparowaniu zawartego w nich rozcieńczalnika, pozostają matowe lub półmatowe. Dlatego należy pokryć je warstwą lakieru bezbarwnego APP Rally Klarlack Spray, jest to produkt 1K lub zastosować APP Klarlack FD Spray, szybkoschnący dwuskładnikowy lakier bezbarwny 2K. Do butelek typu spray można nabić również lakier akrylowy 2K (kolor solidowy), lecz w tym przypadku, sprzedawca w sklepie, u którego zamawiamy lakier, musi użyć pojemnika ze specjalnym konwerterem, który spowoduje, że lakier po wyaplikowaniu na element utwardzi się (wyschnie). Przed aplikacją lakierów nawierzchniowych (bazowych i lakierów bezbarwnych) należy odpowiednio przygotować powierzchnię elementu.

Po zagruntowaniu oczyszczonych z ognisk korozji, gruntami lub podkładem akrylowym, miejsc, należy powierzchnię przeszlifować papierem ściernym o gradacji 600-800 i wykończyć gradacją 1000. Można to robić na mokro, przy użyciu papierów APP M991 lub na sucho przy użyciu papieru ściernego na gąbce APP PSG. Miejsca zaprawki, w których będziemy cieniować lakiery, powinny być zmatowane delikatniejszymi w obróbce, od papierów ściernych, włókninami APP WS 222kolorem szarym lub żółtym. Tak przygotowaną powierzchnię, należy dobrze odmuchać z pyłów i kurzu, następnie odtłuścić zmywaczem APP W900. Jeżeli w pobliżu wykonywanej naprawy, znajdują się elementy, których nie chcemy zapryskać lakierem, takie jak listwy ozdobne lub sąsiadujące elementy, należy je zabezpieczyć (zamaskować) papierem do maskowania przy użycia taśm APP Standard 60 lub APP Plus 80. Podczas nanoszenia lakieru bazowego (koloru) aplikujemy go w obrębie miejsca wcześniej nałożonego podkładu (+ 10 cm dalej) tak aby całkowicie pokryło ślad widocznego podkładu. Nakładamy 2-3 cienkie warstwy i odczekujemy między warstwami do całkowitego odparowania rozcieńczalnika. Po całkowitym wyschnięciu lakieru bazowego (koloru) powstały odkurz lakieru, przecieramy ściereczką antystatyczną APP SAS.

Kolejnym krokiem będzie aplikacja lakieru bezbarwnego 1K lub 2K. Pamiętajcie, że lakiery bezbarwne w sprayu są dosyć rzadkie (posiadają niską gęstość) więc nakładamy je cienkimi warstwami, jeśli będziemy aplikować lakier grubymi warstwami, istnieje duże prawdopodobieństwo powstania zacieków. Aplikując lakier bezbarwny, nanosimy 2-3 cienkie warstwy, dokładając kolejne 10 – 15 cm do obszaru wcześniej naniesionej bazy (koloru) aby całkowicie pokryć pole naniesionego koloru. Po odparowaniu rozcieńczalnika z ostatniej warstwy należy użyć specjalnego rozcieńczalnika w sprayu APP 2K HS Loser Spray. Pomoże on w pozbyciu się powstałego odkurzu na krawędziach naniesionego lakieru.

Prace wykończeniowe

Jeżeli będzie taka konieczność, aby dodatkowo odpolerować wykonaną zaprawkę, w celu pozbycia się ewentualnych wtrąceń i zanieczyszczeń, należy odczekać ok. 24h do całkowitego utwardzenia się lakieru. Do polerowani musimy zaopatrzyć się w papier wodoodporny drobnoziarnisty o gradacji 2000-2500, polerkę z gąbką do polerowania oraz pastę polerską.

Jak prawidłowo wykonać polerowanie lakierowanych elementów oraz jakich do tego użyć narzędzi i materiałów, zostanie opisane w kolejnym poradniku.






 

Kategorie produktów
Kategorie produktów

Lakiernictwo+
Blacharstwo+
Smart Repair+
Mechanika+
Artykuły BHP+
Autokosmetyka+

USTAWIENIA
styl

odśwież strone
xPerto PWApp version. 2.0.21.0247
© 2019 - 2024 Codepolis Sp. z o.o.
All rights reserved.
Moje  kontoKategorie
szukaj